Buenos notches Noruega

Gjesteinnlegg

Da var det på tide med et blogginnlegg igjen. Siden Synnøve ikke er den mest trofaste bloggeren, har jeg, Maren, tatt på meg oppgaven om å blogge om de siste dagene.

Onsdag denne uken var vi og spiste middag med klassen. Som de tre skoleflinke jentenevi er, satt vi oss med våre livlige og koselige lærere, Ana og Lolo. Det betydde at vi måtte presse fram x-antall spanske gloser for å imponere, noe som av og til førte til små språklige misforståelser. Morsomme er i hvert fall disse to damene :) Maten på restauranten var ikke like bra som selskapet. Synnøve og jeg spiste en tørr og uggen biff, mens Helene som alltid er så uheldig og velger feil mat, gikk ut fra restauranten mett og fornøyd. Alt i alt var kvelden veldig vellykket.

Lærerne våres, Lolo og Anna.

To glade studenter

Fredagen brukte jeg og Synnøve på stranden, mens Helene oppholdt seg i "grotten". Dette er navnet på leiligheten vår her i Mexico. Årsaken til dette navnet er at man ikke kan se forskjell på om det er dag eller natt når man er i leiligheten pga at det er så mørkt. Grunnen til at vi velger å leve uviten om det er sol eller om vi er på natterstid er pga alle dyrene, for å stenge varmen ute fra leiligheten og for å slippe å få en haug med blikk fra meksikanere inn vinduene. "Grotten" er derfor et trygt sted hvor vi kan slappe av, selv vi ofte får besøk av eksotiske krypdyr som skaper hysteriske tilstander blant jentene.

"Grotten".

Nok om grotten og tilbake til fredagen. Etter stranden ordnet vi oss og gikk på faste restaurant, "Den italienske"(eget innlegg kommer). Her får vi alltid god mat og vi går alltid stappmett fra restauranten. Servitørene kjenner oss alltid igjen, så vi ble invitert til en spesiell aften på restauranten med gratis mat og drikke. Etter det gode måltidet fant jeg og Synnøve ut at vi ikke kunne la fredagskvelden gå fra oss, så vi betsemte oss for  ta turen ut og teste utelivet i Playa. Vi tok derfor taxi til bargaten og ruslet rolig ned gaten for å finne oss en rolig bar. Plutselig hører vi roping og hoying fra en barene: "blondie", " alto"! Som de to overlegene bertene vi er overser vi dette og går videre, men når vi plutselig skal inn på en bar, kjenner Synnøve en som prikker henne på ryggen og tar henne i hånden. Han fører oss fint bort til bordet til de plystrende guttene og det viser seg at de faktisk er ganske så oppgående for å være meksikanere. Flere av dem hadde lang utdannelse og hadde ganske så tykke lommebøker :) De var veldig fasinert av Synnøve sitt blonde hår og min høyde. Mitt nye kallenavn i Mexico er "Alto"(for dere som ikke har dette ordet i deres spanske ordvokabular, så betyr dette høy). Jeg var tydeligvis den høyeste jenten de hadde sett i hele sitt liv. For å si det slik, hvis jeg er den høyeste jenten dem har sett, så har dem ikke sett stort i denne verden.  Etter å ha tilbrakt begynnelsen av kvelden med meksikanerene, forsatte vi litt lenger ned i bargaten for å komme oss inn på klubber. Vi besøkte vår faste klubb hvor vi alltid får gratis drikke og møtte noen fra skolen. Deretter gikk turen til Blue parrot hvor vi danset utover i nattens lange timer. Etter å ha gått litt lei musikken på utestedet bestemte vi oss for å prøve ut et nytt sted. Vi har ikke noe problem med å komme oss inn gratis på klubber her nede, ettersom vi har skaffet oss flere kontakter som skaffer oss inn på de kuleste utestedene gratis, foran hele køen!

Og der var det ikke flere bilder fra kvelden...

Dagen derpå har faktisk vært ganske så bra. Vi har tilbrakt tid på stranden, men også tatt oss selv i nakken og skrubbet leiligheten, så nå lukter det friskt og godt av klærene våre takket være Helene og gulvene skinner som aldri før etter at Synnøve har vakset dem. Nå tar vi det litt rolig før vi i kveld skal tilbake til "Den italienske" sammen med noen venner og deretter ut en liten tur.