La ciudad de Mexico <3

Maren her, igjen!

Denne helgen har vært den gøyeste og mest innholdsrike helgen vi har hatt i Mexico. Det finnes ikke ord som kan beskrive hvor gøy vi har hatt det og hvor mye vi har opplevd.

Det hele startet torsdag morgen kl. 5 da vi stod opp for å rekke flyet vårt til la ciudad de Mexico(Mexico city). Det var tre litt trøtte jenter som stod opp denne morgenen, men også veldig spendte på hva som ventet oss i Mexico City. Da vi kom til busstasjonen var bussen allerede 20 minutter forsinket og da vi satt oss inn i bussen klarte selvfølgelig ikke bussjåføren å få start på den, så det endte med at vi måtte skifte buss og vi var da 40 minutter forsinket(dette er så typisk vår flaks her i Mexico). Stresset og spendt kom vi oss til flyplassen, men da viste det seg at flyet gikk om to timer, så vi hadde stresset for ingenting. Tiden på flyplassen ble brukt til å spise frokost på fridays, titte i ulike butikker og bli sjekket opp av vakter som står i sikkerhetskontrollen(altså; dette er helt normalt i Mex). Da vi skulle gå inn på flyet ble vi stoppet av piloten som spurte om vi ville komme inn og se hvordan han styrte flyet. Vi takket jo selvfølgelig ja og da vi kom opp i luften og hadde kommet langt inn i drømmeland, kjenner Helene at det er noen som dulter borti henne. Dette var jo da piloten som gav henne en lapp hvor han forklarte at vi ikke kunne komme inn og se, men at han gjerne ville ta oss med på middag i la ciudad og tilbydde oss masse teguila på flyet. Trøtte og ikke så giret på en middag med en gammel pilot, prøvde vi og kvitte oss med dette vesenet, men det var lettere sagt enn gjort. Han tok ikke hintet, noe som faktisk mange meksikanere ikke gjør. Men nok om flyreisen og til det gøyeste med hele helgen!

Da vi landet på flyplassen i la ciudad ble vi hentet av sjåføren til familien vi skulle bo hos. Han kjørte oss til huset deres og der ble vi møtt av den søteste og snilleste jenten, Cris, og hennes søte vennine Bego. Vi hilste også på moren og broren, Javier, og ble tilbydd lunsj. Tror vi aldri har spist så mye meksikansk mat som vi har spist denne helgen. I tillegg har alt vært utrolig godt, noe som ikke har vært et tilfelle når vi har vært og spist meksikansk mat i playa. Etter å ha snakket med familien ble vi tatt med til et stort kjøpesenter med mange butikker(btw julen har allerde startet i Mexico), her klarte jo vi seff og bruke x-antall penger og tid. Etter en liten tur på Starbucks bar det hjem igjen til huset, hvor det var veldig masse folk å hilse på. Denne dagen var vi veldig slitene etter å ha sove veldig lite natten før og etter en lang dag med reising, så det ble derfor en rolig kveld, selv om det var en del av vennene som skulle ut.

Sammen med de søte hundene deres

Søte jenter som blir sjekket opp

Maren og Bego

Dagen etter spiste vi nok et godt måltid med familien som var rett og slett helt fantastisk. Det var så mye god mat! Etter dette dro vi tre jentene sammen med sjåføren til det arkeologiske museumet og til slottet i byen, slik at vi faktisk kunne fortelle at vi hadde vært kulturell og vært litt tursister. Etter dette kjørte vi opp og ned den mest kjente gaten i byen og fikk sett utrolig mye spennede. Etter å ha vært: "Stuck in traffic", møtte vi Cris og hennes venner. Trafikken i la ciudad er jo et kapittel for seg selv. Det var helt normalt for våre meksikanske venner å sitte 2 timer i kø på en strekning som normalt tar 10 min. Vi har hvert fall lært hvorfor verden er forurenset. Men da lurer sikkert dere på hvorfor de ikke går? Det sier vel egentlig seg selv, DET ER MEXICO CITY! Sammen med våre venner dro vi til "down town" og spiste en god middag i godt selskap, deretter gikk vi litt rundt om i gatene. Men dette var da tross alt Mexico City, så da klokken var 8:00 pm var det på tide å sitte seg i bilen pga at det kunne være farlig å gå i gatene. Da vi kom hjem i igjen til huset ordnet vi oss og hilste på mange flere av vennene til dem vi bodde hos. Det var ikke måte på hvor velkommen man følte seg i dette huset. Vi skiftet og deretter gikk turen videre ut på byen i la ciudad sammen med våre meksikanske venner. Vi hadde en kjempe kul natt med mye sprell, bildene snakker for seg selv.

Gjengen

Synnøve, Helene og Javier

Cris og hennes venner

Etter å ha sove 3-4 timer stod vi opp neste morgen ganske så tidlig slik at vi kunne reise for å besøke pyramidene. Broren, Javier, var med oss og vi kjørte fra nord i byen til sør(noe som tok 1,5 timer og sier ganske så mye om hvor stor byen er). På denne lange bilturen fikk vi sett ganske mye av byen og vi hadde jo også en ganske så flink guide med oss som kunne utrolig mye og gjorde dagen veldig innholdsrik. På denne bilturen fikk vi se hvordan mesteparten av den meksikanske befolkningen bor og det var ikke noe vi var vant med. Små gråe hus dekket store områder og det var virkelig en oppvekker. Vi fikk også kulturelt innputt denne dagen da vi klatret pyramide del sol, så på de store Aztecer-ruinene og fikk ladet opp vår energi på toppen av pyramidene. Etter å ha vært ganske så kulturell dro vi får og spise et mas o menos måltid og deretter reste til en del av Mexico city som var kjent fra sine bygninger fra kolonitidene. Men på veien til denne delen fikk vi også oppleve de litt mer farlige strøkene i byen ettersom at Javier kjørte seg litt vill, men det skjedde ingenting(ta det med ro, vi er trygge). Han fortalte oss at hvis vi hadde fått rødt lys ville det trolig løpt folk ut i gaten og skrudd av deler av bilen som de ville solgt på gaten (Mexico i et nøtteskall). Scary, men også ganske så kult og leve på kanten. Da vi kom til den nye delen av byen møtte vi den andre broren i huset, Richardo, og fikk en fin omvisning. Vi fikk gått på et ekte meksikansk marked, spist meksikansk sukkertøy og meksikansk dessert. MUY BIEN, beskriver mye av det vi opplevde denne dagen. Etter  ha sett veldig mye av byen bar det nok en gang ut på byen i la ciudad og natten tok ingen ende. Vi hadde det så utrolig gøy med Cris, Javier og deres venner!

En Tenochtitlan

Pyramiden for solen

Her blir Synnøve ladet opp med energi på toppen av pyramiden for solen

Cris, Helene, Synnøve og Bego

Morgen etter dro vi på frokost sammen med hele familien(foreldrene, Cris, Javier og Richardo). Vi spiste oss god og mett og snakket om alt og ingenting. Deretter bar det til flyplassen og vi måtte ta farvel med våre nye fantastiske meksikanske venner. Dette var veldig trist og vi skulle så gjerne ønske at vi kunne vært i byen MYE lenger og fått opplevd så mye mer sammen med dem. Vi har fått minner og venner for livet som er helt fantastiske! Vi håper og gleder oss så mye til de kommer og besøker oss i Playa og i Norge! Vi vet hvert fall at hvis det er en by vi skal tilbake til så er det Mexico City! En crazy storby, men så ufattelig stor, kul og opplevelsesrik!

La familia y las noruegas